Храни подходящи за диабетно болни

хРезултат с изображение за диабет
Диабетът е обменно заболяване, което се характеризира с необичайно високо ниво на гликозата в кръвта.
Захарният диабет е хронично метаболитно заболяване, свързано с абсолютна или релативна липса на инсулин. Инсулинът е хормон, който се произвежда от панкреаса и е ключ за пренасяне на кръвната захар в клетките, за да се произведе енергия. Липсата на инсулин води до повишение на захарта в кръвта.

Диабетиците трябва да знаят определени неща за сладките храни поради различни причини:
• Всеки обича сладки храни
• Сладките храни могат да са много калорични и да доведат до повишаване на теглото
• Сладките храни повишават нивото на кръвната захар

Това обаче не важи за всички случаи, тъй като съществуват различни видове сладки храни. При някои от тях са скрити високите нива на калории и захар, други са с нулеви калории. Освен това е важно и кои храни са здравословни и кои са нездравословни, както и кои храни са най-добри за диабетиците.

След като бяха направени изменения в германските закони за храните, предназначени за специални диети (DiätV), сега диабетиците трябва сами да решават кои храни са добри или лоши за тях. Тази брошура има за цел да им помогне в този избор.

Общ преглед на сладките храни

Сладки храни
Захар
(захариди)
Прости захари (монозахариди)
Двойни захари (дизахариди)
Пчелен мед
Гроздова захар (глюкоза)
Трапезна захар (захароза)
Сироп от захарно цвекло
Плодова захар (фруктоза)
Млечна захар (лактоза)
Кленов сироп
Малцова захар (малтоза)
Сироп от агаве
Малц

 

 

Модифицирано съгласно ‘Захар, сироп, пчелен мед, заместители на захарта и подсладители” 1157.2011.

Одобрени захарни алкохоли
Одобрени подсладители

ПРЕПОРЪКИ ЗА ЗДРАВОСЛОВНО ХРАНЕНЕ НА ХОРА С ДИАБЕТ

          • Консумирайте ежедневно еднакво количество въглехидрати, разпределени в основните хранения и междинни закуски;
          • Изключвайте захарта и захарните изделия от ежедневното си меню;
          • Намалявайте консумацията на мазнини и особено на животинските, които съдържат холестерол;
          • Консумирайте хляб и тестени изделия от пълнозърнести брашна;
          • Замествайте 2 – 3 пъти седмично хляба от съответното хранене с варива, картофи или ориз;
          • Консумирайте сурови и готвени зеленчуци няколко пъти дневно;
          • Ограничавайте приема на готварска сол;
          • Обработвайте хранителните продукти чрез варене, печене и задушаване без използване на допълнителна мазнина;
          • Внимавайте с т. нар. храни за диабетици, тъй като те са богати на скрити мазнини и захари;
          • Ограничавайте консумацията на алкохол, като никога не го приемайте “на гладно”, защото това може да предизвика хипогликемия. Допустимите количества алкохол са:
                    *Концентрат: 50 – 100 мл дневно
                    *Сухо вино: до 2 чаши дневно (за предпочитане червено)
                    *Бира: до 2 малки бири (330 мл) дневно.
                    Имайте предвид, че 1 ХЕ въглехидрати е равна на 330 мл бира*

                               

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *